Frihet


Jag har läst Onkel Toms stuga där man fick se hur ett vanligt liv kunde se ut ur en slavs perspektiv. Under 1800-talet hade slaveriet förbjudits i Amerikas nordstater, men de flesta plantager fanns vid söder och där ville man ha kvar slaveriet.

Jag går, går och går men kommer ingenstans. Klockan är sent på eftermiddagen. Den leriga marken är tung och jobbig att gå på. Var är jag? Jag kollar mig runt i småregnet. Jag ser en folkmassa av vita människor, och väljer att gå närmare för att ta en bättre titt.

Folkmassan ser ganska rik ut, man ser det på de fina kläderna. Deras ansiktsuttryck sa mig att de väntar på något, men vad kan det vara? Alla blickar är åt samma håll, men jag är för kort för att se.

Jag ger upp och ser Istället hur en man tar fram sin plånbok från sin dyra rock. Han hade ett leende på läpparna medan han njuter av sin tjocka cigarr. Jag hör hur en annan man småtjafsar med sin fru. De kommer inte överens om något angående “frihet”, men jag förstår inte riktigt vad. Istället funderar jag över vad jag ska göra, men den äckliga lukten av rök och tobak försvårar tankarna. Jag känner mig vilse, som ett rådjur.

Jag ger upp åter igen och går istället fram till en äldre man i hatt och frågar med en bestämd röst, “vad väntar vi på”. Han kollar förvirrat på mig en lång stund innan han svarar kallt, “slavauktionen”.

/"Elev 8G"

Kommentarer

  1. Hej!

    Jag har läst din text flera gånger, och jag gillar sättet den är uppbyggd på. Du visar vägen genom folkmassan och öppnar dörren till olika "bilder" utan att ge mig hela svaret.

    "Deras ansiktsuttryck sa mig att de väntar på något". Tänk att det faktiskt kan synas i ansiktet att något är på gång!

    "Alla blickar är åt samma håll, men jag är för kort för att se". Den här situationen känner jag som läsare igen mig i, den då man märker att något ska hända - man är mitt i situationen, men kan inte få en överblick.

    Du leder mig genom en situation som väcker nyfikenhet och situationen avslutas med att du får svar på en fråga. Där slutar även inlägget, men jag blir nyfiken och vill veta mer. Hur reagerade du? Vad kände du? Vad hände sen?

    Jag blir nyfiken på boken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oliver Twist och herr Brownlow

Liten flicka upphissad i flaggstång

Onkel Toms dikt: Min sista dag.