Brev till Oliver Twist



Oxie, 07-03-19


Hej Oliver.      

Jag tycker att du verkar vara en snäll och modig person. Du har växt upp utan dina föräldrar men vet ändå vad som är rätt och fel. Du vågar ta dig till London alldeles själv. Jag vet att det är svårt för dig att växa upp utan någon familj och att du inte har blivit bra behandlad av folk. Något som är viktigt att tänka på är att man inte kan lita på allt alla säger. Fagin säger att han ska ta hand om dig men egentligen gjorde han dig till en ficktjuv. Man kan inte lita så bra på främlingar utan måste vara försiktig med vem man litar på. Jag har själv aldrig varit med om något liknande och kan inte sätta mig in i din situation, utan fattar bara att det verkar vara väldigt tufft för dig.   

Hoppas du får det bra Oliver.

MVH Simon

Kommentarer

  1. Hej Simon!

    Det är en mycket bra uppmaning som du ger till Oliver. Oliver är ett exempel på ett utsatt barn som försöker klara sig i en stor stad, utan möjlighet till trygghet. Barn i utsatta situationer har svårare att värja sig mot människor som lovar dem hjälp, människor som kräver något i gengäld. UNICEF uppskattar att det bor cirka 100 miljoner gatubarn i vår värld.

    Om du vill, så kan du läsa mer om deras situation här: https://unicef.se/fakta/gatubarn

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oliver Twist och herr Brownlow

Liten flicka upphissad i flaggstång

Onkel Toms dikt: Min sista dag.