Onkel Toms dikt: Min sista dag.


Vårt slaveri används bara för byggeri. Vår frihet är diskret. Jag kämpar mot toppen men är fast på botten.
Hur mycket än jag försöker ta mig fram är jag fast.
Detta är inte som dans folk ger mig inte en chans. Speciellt för oss slavar.
Jag vill de ska se mina känslor och känna min sorg. All smärta som de skapat i mitt hjärta.
Era hemska affärsmän.

Jag tänker på mina kära och jag önskar jag hade dom nära.
Men de har tagit mig från min värld, det är bara droger och misär. Dom tänker bara på affär.
Era hemska affärsmän.

Jag ber till gud varje kväll att om jag lämnar min familj ska dom fortsätta le.

 // Er kära Tom

/Elev 8G

Kommentarer

  1. Din dikt sätter ord på vad det innebär för människan att vara en "vara" som ska säljas och användas. Frustration, smärta och Ilska. Böner och längtan.

    "Min sista dag" kan läsas om och om igen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oliver Twist och herr Brownlow

Liten flicka upphissad i flaggstång