Ge henne stryk!


Jag läste boken Onkel Tom som handlar om slaveri och hur slavarna behandlades i USA på denna tiden. 

"Ge henne stryk. Det är det enda som hjälper, svarade Evas mamma."  
(sidan 58 kap. 12)

Tanke
Jag fastnade i detta stycket eftersom jag tycker att det är fel att slå barn och även behandla människor så som dom ljusa gjorde på denna tiden. Jag tycker även att ljushyade behandlade slavar alltså som mörka personen på ett extremt dåligt sätt och jag är glad att denna tiden är förbi. På den tiden trodde man även att alla problem skulle lösas genom att ta till sig våld och andra saker som kunde skada någon till exempel en piska.

/Elev 8G"



Kommentarer

  1. Hej!

    Tack för ditt inlägg.

    1979 kom lagen i Sverige som förbjöd föräldrar att slå sina barn. Sverige var först i världen med förbudet. Att det blev så, var för att ämnet diskuterades och debatterades - och många människor ville ha en lag som skulle skydda barnen.

    Om du vill veta mer kan du läsa och lyssna här:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=6139943

    Du skriver att "på den tiden trodde man även att alla problem skulle lösas genom att ta till sig våld..." Vilka metoder försöker man använda idag för att förändra människors beteénde?





    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oliver Twist och herr Brownlow

Liten flicka upphissad i flaggstång

Onkel Toms dikt: Min sista dag.